Yritysten eettiset periaatteet luovat selkärankaa työntekijöiden toiminnalle. Eettiset periaatteet yleisesti ottaen ottavat kantaa asiakas- ja sidosryhmäsuhteiden hoitamiseen kuten asiakkaiden kohteluun tai asiakaspalautteiden käsittelyyn sekä henkilöstöpolitiikkaan esim. työntekijöiden kohteluun ja työntekijän toimintaan.
Eettisillä periaatteilla voidaan ottaa kantaa myös sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, esimerkkinä suhde sosiaaliseen mediaan. Lisäksi eettisissä periaatteissa voidaan ottaa kantaa mahdollisiin rikkomustilanteiden käsittelyyn, eturistiriitatilanteiden ennaltaehkäisyyn, luottamuksellisen tiedon käsittelyyn ja salassapitoon.
Me katsomme useimmiten organisaatioita henkilöarviointinäkökulmasta, joten tässä kirjoituksessa nostetaan juuri arviointikäytäntöihin liittyvää eettisten periaatteiden näkökulmaa esiin.
"Eettiset periaatteet auttavat luomaan organisaatiolle vastuullisuuden selkärangan"
Jos ei ole, nyt voisi olla hyvä hetki pysähtyä asian ääreen. Vaikka käyttäisit arvioinneissa ulkopuolista kumppania, on organisaation omat eettiset periaatteet kuitenkin hyvä määritellä, sillä ne luovat selkärankaa sisäiseen toimintaan.
Tämä heijastuu luottamuksena yrityksen sisällä henkilöstön, keskijohdon ja ylemmän johdon välillä sekä vahvistaa rekrytointiprosesseissa yrityksen työnantajabrändiä työnhakijoiden suuntaan.
Erilaisia henkilöarviointien muotoja käytetään yrityksissä monessa eri tilanteessa. Rekrytointiin liittyvä henkilöarviointi on näistä yleisin ja siihen liittyen eettisiä ohjeita varmasti löytyykin suurelta osalta yrityksiä. Sen sijaan arviointia tehdään muissakin tilanteissa, kuten esimiesvalmennuksissa, tiimien kehittämisprojekteissa tai outplacement/replacement -tilanteissa ja usein näissä hyödynnetään arviointien tai erilaisten testien tuottamaa tietoa. Kuinka tietoa kerätään, miten niitä säilytetään, miten niitä jaetaan ja kuinka tietosuojasta varmistutaan? Olen laatinut tähän listan, jota voit halutessasi käyttää runkona, jos ryhdyt määrittämään organisaatiollenne arviointikäytäntöjen eettisiä ohjeita.
Lista pohjautuu ISO 10667 -standardiin, "Assessment service delivery - Procedures and methods to assess people in work and organisational settings".
Määriteltävät käytännöt ovat seuraavat:
Arvioinnin valmistelu
Osallistujien informointi
"Arviointiin osallistuja "omistaa" omat tuloksensa, myös kehittämisprojekteissa"
Arvioinnin toteutus
Tulosten tarkastelu
"Tulosten tarkastelun tulee olla kannustavaa ja rakentavaa - kaikilla tasoilla"
Arviointiprosessin evaluointi
Kun eettiset periaatteet arviointikäytännöille on laadittu ja viestitty yrityksen sisällä (ja ulospäin), ollaan otettu iso harppaus kohti läpinäkyvyyttä, vastuullisuutta ja luottamuksen rakentamista.