Tutustuin Kirsiin ja Ullaan reilu vuosi sitten myyntiyhteistyön merkeissä. Mietin kauppojen synnyttyä, että onpa mahtavaa päästä tekemään yhteistyötä näin osaavien daamien kanssa! Ensivaikutelmani osui oikeaan ja kun tänä syksynä tarjoutui mahdollisuus ryhtyä osaksi Master Suomen tiimiä, teki mieli tuulettaa.
Olen onnekas, sillä ensimmäinen työpaikkani parin vuoden takaisen alanvaihdon jälkeen oli monipuolinen ja mahdollisti B2B-myynnin lisäksi syventymisen myynnin rekrytointeihin. Huomasin konkreettisesti, että markkinassa, jossa osaavista myyjistä on huutava pula, yksilön motivaatiotekijöiden ja potentiaalin tunnistaminen luotettavasti on onnistumisen kannalta erityisen kriittistä. Virherekrytoinnissa yritys ottaa takkiin taloudellisesti ja yksilö hukkaa energiaa – ja saa pahimmassa tapauksessa kovan kolauksen ammatilliseen itsetuntoon.
Henkilöarviointimenetelmien tehokkuus ei perustu pelkästään yksilön vaan myös tehtävän ja organisaation perusteelliseen arviointiin ennen prosessiin ryhtymistä. Oman kokemuksen mukaan perusteellinen profilointi luo pohjan onnistumiselle. Kuitenkin mutkia saatetaan, varsinkin myynnin rekrytoinneissa, oikaista hakemalla henkilöä, joka on samanlainen kuin kaikki muut sen tarkempaa miettimättä, millaista osaamista yritys tulevaisuudessa kaipaa.
Tavoitteeni on haastaa yritysjohtajia miettimään, mitä on se osaaminen, jota liiketoiminta tulevaisuudessa tarvitsee ja miten varmistetaan osaamisen tunnistaminen, kun se osuu kohdalle - puhumattakaan siitä, miten kyvykkyyksiä talon sisällä kehitetään. Sama pätee rekrytointikonsulttien työhön – haluan kokemukseni pohjalta auttaa myös heitä saamaan moderniin tutkimukseen pohjaavaa, helppokäyttöistä dataa arvioinnin tueksi ja tätä kautta laatua ja luotettavuutta prosessiin, niin asiakkaan kuin hakijankin näkökulmasta.
Vaikka olen yritysmaailmassa suhteellisen tuore kasvo, asiakaspalvelukokemusta on kertynyt jo vuosikymmen – siksi juuri Masterin menetelmien helppokäyttöisyys, korkea laatu ja henkilökohtaisen palvelun taso vetoavat minuun.
Rekrytointikonsulttina toimiessani minulla oli aina kaksi asiakasta: toimeksiantaja ja hakija. Tarjoamalla hakijalle laadukkaampaa hakijakokemusta organisaatio panostaa työnantajamielikuvaan, joka tulevaisuudessa määrittelee työnantajan vetovoiman työmarkkinoilla. Loppujen lopuksi jokainen hakija on asiakas, joka jossain vaiheessa tekee joko työssään tai siviilissä valintoja eri palveluntarjoajien välillä.
Henkilöarviointien kohdalla asiakaskokemusta voidaan vahvistaa menetelmien helppokäyttöisyydellä sekä parantamalla tulosten ymmärrettävyyttä. Haluammeko kuormittaa usein monessakin prosessissa olevaa hakijaa päivän mittaisilla arviointikokonaisuuksilla kun tarjolla on menetelmiä, joiden taustat kestävät psykologien arvioinnin, mutta eivät ole aika- tai paikkasidonnaista, eivätkä edes erityisen aikaavieviä? Tai vaihtoehtoisesti hukata sopivimman hakijan ehkä-pinoon, koska pitkäkestoinen henkilöarviointivaihe kustannussyistä on sijoitettu vasta prosessin loppuun?
Uskon, että yrityksen ainoa todellinen kilpailutekijä on sitoutunut, osaava henkilökunta. Haluan omalta osaltani vahvistaa asiakkaidemme kilpailukykyä tarjoamalla menetelmät, joilla pystytään kartoittamaan organisaation todellinen osaamistarve ja tunnistamaan sekä tehtävään että työyhteisöön sopivimmat tekijät.
Kunnianhimoinen missioni on mahdollistaa merkityksellinen työ kaikille. Henkilövalmennuksen kautta olen oivaltanut, että itselle sopiva, merkityksellinen työ parantaa merkittävästi elämänlaatua ja tuottaa väistämättä menestystä myös yritykselle. Laadukkaan HR-datan avulla varmistetaan valintojen tasapuolisuus ja keskitytään työn kannalta olennaiseen: ihmisen motivaatioon, toimintatapoihin ja potentiaaliin.