hyvä valmistautuminen

Hyvä valmistautuminen on tärkeää tulosten kannalta. Tällä sivulla on ohjeita, jotka useimmat arviointiin osallistujat ovat havainneet hyödyllisiksi.

valmistautuminen

Lue tällä ja seuraavilla sivuilla olevat ohjeet. Harjoittele tehtäviä ja tutustu kyselyformaattiin.

 

mikä on arvioiinnin tarkoitus?

Jos olet jo saanut kutsun arviointitehtävien täyttämiseen, sinua olisi pitänyt myös tiedottaa arvioinnin tarkoituksesta. Jos et tiedä – tai et ole varma – arvioinnin tarkoituksesta, lue uudelleen tiedotteet ja linkit, jotka sinulle on lähetetty. Jos sieltä ei löydy lisätietoa, ole yhteydessä työnantajaan ennen arviointitehtävien tekemistä. Voit kysyä esimerkiksi:

  • Mitä tehtävillä on tarkoitus mitata ja miksi sitä täytyy mitata tässä tilanteessa?
  • Kuinka kauan arviointi/tehtävien tekeminen kestää?
  • Miten ja millaista palautetta tulet saamaan tuloksistasi?

 

netissä tehtävät arvioinnit

Varmista, että voit työskennellä paikassa, jossa sinua ei häiritä koko tehtävien tekemisen ajan. Jos muita ihmisiä on lähelläsi, varmista, että he tietävät, ettei sinua saa häiritä. Pyri välttämään erilaisia häiriötekijöitä (puhelin, sähköposti ym) tehtävien tekemisen aikana.

 

jännittämisen hallitseminen

Jos arviointitilanne jännittää sinua, mieti positiivisia näkökulmia. Henkilöt, jotka tuntevat itsensä jännittyneeksi, valmistautuvat yleensä tärkeisiin tehtäviin huolellisesti – arviointiin liittyvät tehtävät mukaan lukien. Tämä voi auttaa sinua suoriutumisessasi ja varmistaa, että et alisuoriudu puutteellisesta valmistautumisesta johtuen.

Älä ajattele, että olisit ainoa, joka jännittää tai tuntee itsensä epävarmaksi ennen arviointia. Se on melko yleistä. Jos et ole vielä jutellut siitä muiden kanssa, kannattaa ottaa asia puheeksi. Muiden kokemusten kuuleminen ja keskustelu heidän käsittelykeinoistaan vastaavissa tilanteissa on usein avuksi.

 

Tee tilanteesta levollinen:  Aikatauluta arviointipäiväsi hyvissä ajoin. Voi olla hyvä ajatus suunnitella jotain käytännön tekemistä, jotta saat muuta ajateltavaa ennen arviointitehtäviä, mutta varmista, ettet lisää stressiä tekemällä aikatauluasi liian tiukaksi. Varmista myös aikataulun osalta mahdollisuutesi nukkua edeltävä yö hyvin.

Hyödynnä rentoutumisen keinoja: Internetistä tai muista lähteistä löytyy lukuisia keinoja, jotka auttavat vähentämään hermostuneisuutta. Monet niistä tarjoavat yksinkertaisia keinoja, joita voi helposti käyttää eri tilanteissa itsensä rauhoittamiseksi. Fyysiset harjoitukset ovat usein hyvä keino saada ajatukset poist arvioinnista ja niillä on myös positiivinen vaikutus unen laatuun ja rauhallisena pysymiseen.